Vi började vår resa en torsdag förmiddag, dagens mål var Veda och hälsa på hos Ulla och Rolf vid deras sommarhus. En tur på ca 35 mil.
Väl framme hos dom blev det hundpromenad i sällskap med Ulla och taxarna. Sen bjöds de på middag där efter var de dags att bada!
Barn och hundar hade längtat länge, personligen tyckte jag de var för kallt i vattnet!

Vi stannade över natten i Veda och efter frukosten på fredagsmorgonen var de dags att bada igen…

Sen bar det i väg norrut. De blev shoppingstopp och hundrastning i Umeå innan vi åkte vidare till Piteå, dagens tur var på ca 35 mil. Välframme på Brukshundklubben så fick vi in alla tv-kanaler till Victors stora lycka!

Sen var det dags för agilitytävling lördag och söndag.
Hugo (som jag tränat för lite) missade lite kontaktfält och strulade i agilityloppen men lyckades med en 3.e plats och SM-pinne i hopp.
Flinga var glad och hade kul, så hon fixade en uppflyttningspinne i hoppklass I och förövrigt räckte det till 3 placeringar med rosett.

Efter Piteå-tävlingen så var de barnens tur att ha kul, så vi åkte till Pite havsbad för att stanna där till kommande fredag.

Jag beskriver helst Pite havsbad som nöjesfält med camping!
De fanns många aktiviteter för barnen, men allt kostade extra, inget ingick i campingavgiften. Eftersom vi gjorde denna norrlandstur med Ulf och Lena så lämnade jag med varmhand över allt bokande på Ulf, så på campingen fick vi jättebra platser, stora (dyra) tomter med el & kabel-tv (vi fick nästan inte in några kanaler alls med vår vanliga antenn) men med hjälp av en lång sladd till stolpen så fukade tv:n med!

Under veckan på Pite Havsbad så försökte vi bada i havet, ca 12 grader, fruktansvärt kallt! Vi badade på äventyrsbadet istället! Provade även poolbad en dag, men dessa pooler var inte uppvärmda så det var ca 18 grader i vattnet. Men det uppskattades ändå! En dag var vi in till Piteå och kollade stora ruschkanan och gick en prommis längs kajen. Sista heldagen så fick barnen ”åkband-heldag” till alla hoppborgar på området. Tror dom var där och hoppade sig svettiga minst 5 gånger den dagen.
Förutom allt kul för barnen så trivdes hundarna bra! De fanns bra ställen att rasta hundar på, så det blev många promenader!
Lena och Jag besökte gymmet två gånger under veckan (de ingick faktiskt).

Multi som inte orkad (fick) gå så långa promenader fick åka väska ibland!

Victor och Johanna provade köra båt pool på nöjesfältet.
Inne i Piteå så testades stora ruschkanana!

Hoppborgar och klättergrejor var roliga!

Sista kvällen hyrde vi en ”cykel” och tok-körde runt på området, här fick även Ulf & Wilmer provköra lite, Wilmer var mer än nöjd!

Hoppborgarna och ruschkanorna var brutalt höga! (syns bakom huset)

Bild över den glesa delen av campingen, då hade inte högsäsongen startat ännu!

Fredag förmiddag fortsatte vår resa norrut, vi var redan 75 mil hemifrån, nu skulle vi ca 30 mil till norrut!
Efter att ha kollat med ”resledaren/bokningscentralen” (Ulf) hur vi skulle åka så åkte vi mot Luleå sen via Boden upp mot Jokkmokk. Vi gjorde ett stopp vid Polcirkel och väntade in Lena, Ulf & Wilmer.

Vi stannade för resans första glass-stopp i Jokkmokk!

På väg upp mot Gällivare så fick vi äntligen se renar, några som stog vid vägen.

Första kvällen på Malmens brukshundklubb var precis som vi blivit varnade för – en jävla massa mygg – galna mygg!! De blev en kort och snabb kvällsprommis.
Spetsarna berörs inte av mygg, men labbarna får massor med mygg under svansen, eftersom de är de ända ställe där dom har hud framme. Myggen försöker även bita på hundarna på andra ställen.

Tävlandet gick ”lite så där” – Hugo var okoncentrerad och lyssnade inte så bra, banorna var konstruerade för små hundar. Men på söndagen fixade vi varjefall fjärde SM-pinnen i hoppklass!
Flinga skötte sig fint och fick en agilitypinne och har får nu starta i agility 2.
Johanna tävlade med Flinga på söndagen och det gick felfritt i agilityklass men lite sakta, men de räckte till 3:e plats och en glad tjej!!

Vi stog med husbilen på en grusplan, så de kom fram lite leksaker och killar med samma intresse oavsett ålder hade kul!
Victor och Wilmer fixar i sanden!

Efter tävlingarna var de dags att påbörja hemresan, ca 115 mil hade vi att åka, dessutom hade vi en tid att passa. Tisdagen kl.14.30 skulle Hugo och Tuffie vara hos sjukgmnasten i Gävle, eftersom Tuffie lyckas skada sig måndagen innan vi åkte.

På söndagskvällen åkte vi ända ner till Storuman ca 40 mil och stannade på en parkering och sov en kort natt. Sent i säng och tidigt upp… strax för 7 på morgonen så väckte jag barnen så dom fick flytta sig från sängar till bältade platser. Vi åkte en bit, vi hittade en trevlig rastplats några mil norr om Dorotea där vi åt frukost, kollade morgon tv och rastade hundar.
Resan gick vidare ner till Östersund, där besökte vi vår ”nya” vän Kicki med fina hundarna Lava och Sally. (Lava är från samma kennel som Tuffie) Kicki bjöd oss på lunch och vi kom ut på en ordentlig prommis med hundarn sen var det go fika innan vi åkte vidare. Värsta lyxen!

Nästa stopp blev i Svenstavik – Dollarstore. Mycket att titta på – en hel del att shoppa!
Kvällens mat blev på en pizzeria i Ytterhogdal (av alla ställen…) vi hade sen målet att åka till Järvsö och stå över natten, men vi såg inget kul, så vi hamnade tillslut på en fin plats vid vatten öster om Bollnäs! Åter igen sen kväll, åter igen så blev de tidig morgon, frukosten blev vid Tönnebro där det var bra hundrastning också!

Inte nog med våran resa i norr, de var tisdag morgon, vi redan nästan i Gävle och hade tid hos Ann på eftermiddagen.
Barnen fick välja aktivitet – enhällligt – ”Åka till Reine & Marie i Valbo” ok, drog i väg ett sms, vi var välkomna men dom hade en hel del att göra.

Här är en bild på stora fina Dennis!

Väl där så blev det en sväng till älgarna när det var vanlig visning, efter de så blev det pannkaka med sylt och grädde till lunch!
Sen fick barnen åka med Reine med traktorn för att kolla fasanerna, men dom kom tillbaka med den häftiga 4-hjulingen, så kom det fram att Reine hade buskört på åkern och båda hade fått provköra!
Två väldigt glada och nöjda barn ville inte alls lämna Kybacka gård den dagen!!

Väl hos Ann så var Tuffies skada fin och hon fick börja träna igen, Hugo fick träna vattentrasken – de bästa han vet!

Så efter 12 dygn och ca 230 mil så kom vi hem igen på tisdagskvällen, en rolig och lyckad tur i norr!!